Živelná kolize hip hopu, krautrocku a free- jazzu
Superskupina na hraně hip-hopu, free jazzu a historicky nepřekonané krautrockové avantgardy. Každá ze tří složek je reprezentovaná nejvyšší kvalitou. Jádro tvoří hip-hopový experimentátor Will Brooks a Mike Mare z Dälek (kytara, klávesy) z New Jersey, k nimž se přidal bubeník Andreas Werliin a saxofonista Mats Gustafsson ze švédské free jazzové sestavy Fire! Orchestra a 68letý zakladatel skupiny Faust, Hans Joachim Irmler (klávesy). Výsledkem je vůbec první multigenerační free-rap-industrial-noise projekt Anguish. Odvážná kombinace moog-syntezátoru, klavíru, elektroniky i klasických nástrojů vytvářejí nepředvídatelné kolize hlukových stěn, rapových výkřiků, psychedelických fantazií i free improvizací. Debutové album natočili během pouhých tří dnů ve studiu skupiny Faust poblíž švýcarské hranice, a vydali u londýnské značky RareNoise Records zaměřené na tu nejsyrovější avantgardu. Saxofonista Gustafsson komentuje: “Když se svět díky krátkozrakosti, egocentrismu a politickým kolapsům obrátil naruby, je potřeba celým systémem pořádně zamávat – a právě to je cílem naší hudby.”
Vzniku Anguish předcházela celá série projektů na bázi krátkodobé spolupráce, které dnešní sestavě vyšlapaly cestu. Tak například, Will Brooks a saxofonista Mats Gustafsson se přátelí od doby jazzového festivlau Konfrontationen v rakouském městě Nickelsdorf roku 2007. Bubeník Andreas Werliin dodává: “Ve hře je spousta faktorů: hudební legendy se konfrontují s muzikanty o generaci mladší. Je zajímavé sledovat, jak osobnosti, které zpočátku působí jako protihráči, objevují vrstvu pop vrstvě společné znaky.”
Irmler, zakládající člen legenadární skupiny Faust vysvětluje, že úplně první plán dnešní sestavy Anguish vznikl už kolem roku 2002. “Tehdy mi kytarista Christoph Lindner vyprávěl o jakési hip-hopové kapele z New Jersey, která se hlásila k odkazu naší skupiny Faust, a tak jsem se nakonec rozhodl že je pozvu do našeho studia. Tak jsem se seznámil s Willem a Mikem a dalšími ze skupiny Dälek. A tehdy jsme se rozhodli natočit se spoluhráči ze sestavy Faust album, které zasadilo hip-hop do zcela nového kontextu. Vůbec poprvé tehdy došlo k tvůrčí kolizi dvou donedávna oddělených světů, prog-rock a hip-hop.”
Anguish na tuto spolupráci logicky navazuje, a ke klíčovým členům obou skupin přidává jádro švédské free improvizační kapely Fire! Orchestra. “Rozhodli jsme se pro zcela novou konstelaci. Kuriozní je, že když album posloucháte, nedokážete určit kdo hraje který part. Mezi spoluhráči vznikla zázračná vazba, která zrušila všechny vzájemné hranice,” říká Andreas Werliin. “Album Anguish se zrodilo z tajemného oparu improvizace. Ve sluchátkách jiskřil hluk, a my přidávali další zvuky. Probíhalo to jako kompozice v reálném čase. Všichni jsme si navzájem viděli do očí, ale přitom jsme každý byli uvnitř našeho vlastního akustického prostoru.”
Od temně hučící úvodní skladby Vibrations, kterou ženou dopředu ambientní smyčky i Gustafssonovy žhavé tóny tenorsaxofonu, až po industriálně nabroušenou závěrečnou zkladbu Wümme, Anguish zní jako ocelová pěst namířená proti blahosklonné pasivitě dnešního světa. Kulminací alba je skladba Gut Feeling, ostře řezaný rockově metalový výkřik, který uzavírá Brooksův bojovný refrén: “Fuck your frail feelings!”