Citera kannel, příbuzná slavnějšího finského kantele je v Estonsku klíčovým nástrojem tradiční hudby. V šestnácti letech s ní začaly obě muzikantky experimentovat. Na rozdíl od zvyklostí hrají na jeden nástroj čtyřručně, tvářemi proti sobě, vedle prstů používají paličky, smyčec. Zvukovou paletu i rytmus obohacují údery do strun i do dřevěného korpusu. Změna techniky, kdy do nástroje zasahují čtyři ruce, navíc mění pravidla, do hry vstupuje též interakce mezi oběma muzikantkami. Tradiční nástroj tedy slouží novým, i když pro puristy možná kacířským myšlenkám. V terminologií současných subkultur se jedná o DIY koncept, který nestojí na absolvované výuce, ale na kreativitě i na tom, jak se oprostit od rutiny. Další plus představuje ženská tvůrčí síla, která staví na souhře, a ne na egu. Koncem roku 2019 dvojice vydala debutové album Tuule sõnad, které získalo cenu Estonian Ethno Music Awards 2020. Svoji originalitu obhájilo Duo Ruut na festivalu Womex roku 2022 a nadchlo pražské publikum na Respect Festivalu 2024.
Estonsko odpovídá počtem obyvatel Praze, ale na hudebním poli má nečekaně silnou roli. Tím nejvýznamnějším představitelem estonské hudby je Arvo Pärt, jeden z největších žijících skladatelů vážné hudby. Do popředí pronikli i umělci, kteří velmi rozmanitými cestami navazují na lokální tradice. Jedním z důvodů estonského úspěchu na tomto poli je inspirace sousedním a jazykově spřízněným Finskem. Druhým je kvalitní infrastruktura, kterou tvoří například festival Viljandi, či hudební veletrh Tallinn Music Week. Výsledkem jsou hudební novátoři jako Trad. Attack!, či vyhraněné individualistické písničkářky Mari Kalkun a Maarja Nuut. K posledním objevům v této řadě patří Duo Ruut, které se ovšem zavedeným kategoriím vymyká. Jejich přístup totiž naoko a nekorektně vazbu na tradici popírá: “(Citera kannel) byl takový velmi nepopulární nástroj, určitě jsme na něj nechtěly hrát. Když si totiž v Estonsku představujete hráče na kannel, je to většinou starší muž stojící před supermarketem. Není to tedy něco, co by přitahovalo mladé lidi.” Ve skutečnosti Duo Ruut v návaznosti na estonské kořeny vytváří tradici novou. Dvě mladé ženy, tváří v tvář, hrají cosi jako skrytý hudební ping-pong, který ve výsledku zní jako hudební unikát. Katariina Kivi a Ann-Lisett Rebane nabízejí vlastní styl, založený na dosud neprozkoumaných možnostech nástroje, které dále rozvíjejí.