První dáma etiopského soulu s evropskými avantgardisty. Zatímco Mulatu Astatke, tvůrce ethiojazzu, propojil místní kořeny s jazzovými harmoniemi, zpěvačka Etenesh Wassie vytváří hluboce expresivní styl s vazbami na západní avantgardu. Českému publiku se představila minulý rok v září se svým triem, a zážitek z tohoto koncertu byl strhující a mrazivý.
Mezi znalci africké hudby představuje Etiopie kultovní oblast. Zdejší styly se od zbytku kontinentu zásadně liší melodikou i nástroji. Zatímco Mulatu Astatke, tvůrce ethiojazzu, jehož Respect Festival představil v minulosti, propojil místní kořeny s jazzovými harmoniemi, zpěvačka Etenesh Wassie vytváří hluboce expresivní styl s vazbami na západní avantgardu. Díky strhujícímu kontrastu ethiopského soulu s jemnými ornamenty kytary a kontrabasu patřila k zásadním překvapením veletrhu Womex. Inspirace tu proudí oběma směry, kytara střídá freejazzové polohy s minimalistickými figurami, kontrabas hraný smyčcem evokuje etiopské housle massengo, klíčový nástroj nomádských trubadurů azmari, z jejichž improvizací zpěvačka vychází. Britský časopis Songlines dodává: “Tohle je hudba, která se bude určitě líbit Patti Smith a P. J. Harvey.”
Po pádu etiopské diktatury, když se v 90. letech hudební scéna probouzela k novému životu, zpěvačku objevil Francis Falceto, francouzský muzikolog a autor archivní série Ethiopiques, která na dosud 30 vydaných CD mapuje novodobou historii etiopské hudby. Edice má značný mezinárodní ohlas, k fanouškům Ethiopiques patří hudebníci včetně Roberta Planta, filmař Jim Jarmusch z alb čerpal hudbu k filmu Zlomené květiny. “Etenesh Wassie má úžasný talent a dokáže komunikovat s hudebníky napříč kulturami,” prohlásil o zpěvačce Falceto. Roku 2007 ji spojil s dnes už legendární francouzskou skupinou Le Tigre des Platanes, s níž Etenesh Wassie natočila album Zèra, které se stalo sběratelským artiklem. Kytarista a basista skupiny Mathieu Sourisseau s ní pak vytvořil duo, k němuž se později připojil hráč na kontrabas Sébastien Bacquias. “Výsledek není snadné popsat,” píše americký portál Afropop Worldwide o koncertu na veletrhu a festivalu Womex. “Z křížení alternativního rocku a soudobé vážné hudby vznikly syrové a neučesané písně, které se vzpírají všem pravidlům. Poslech tria je velké dobrodružství. V hudbě se odehrává souběžně spousta věcí a všechny vás vtahují do hlubokého soustředění, které je napůl extází a napůl transem.”