> <

Kastrup Quartet

Brazílie |

Guilherme Kastrup, génius brazilské hudby. Africké kořeny, brazilská hravost i experimentální směry

Guilherme Kastrup se narodil v Riu de Janeiru, žije v největším brazilském městě Sao Paulu, a dvě dekády stál jako producent či bubeník za úspěchy tak významných umělců jako Chico Cesar, Maria Bethânia či Tom Zé. Zasloužil se o comeback osmdesátileté zpěvačky Elzy Soares, velké postavy brazilské samby a držitelky řady nominací na cenu Grammy. Jeho samostatná, silně individualistická tvorba, je naopak populárním žánrům vzdálená a představuje hudební novotvar. Kastrup čerpá z afrických kořenů a s typicky brazilskou hravostí je kombinuje s experimentálními směry i s odkazem vážné hudby. Výrazně se inspiruje spiritualitou afro-katolického náboženství candomblé. Jeho druhé autorské album, Ponto de Mutação, ovlivnila kniha Bod obratu od amerického fyzika a vizionáře Fritjofa Capry, přeložená i do češtiny.

Brazilská hudba představuje vůči zbytku světa paralelní vesmír, který se řídí vlastními pravidly, což má historickou příčinu. Když v době napoleonských válek odešel celý portugalský královský dvůr do exilu do Brazílie, tehdejší portugalské kolonie, vzal s sebou i dvorní orchestr, a díky tomu je v Brazílii hranice mezi popem a klasikou zázračně propustná. Do brazilského hudebního spektra ovšem zasahují i další faktory, jinde neexistující. Řada Brazilců černé pleti vyznává náboženství candomblé, které vzniklo synkretickou fúzí katolicismu a afrického spiritismu. Nejde o žádnou tajnou sektu: “U nás v Brazílii praktikujeme ty rituály jak v kostele, tak i v soukromí v rodině či na dvorku, podobně jako kdysi v Africe. Pro nás je to přirozená a každodenní věc, nehledejte v tom pouťové extravagance, jako když vám cikánka vykládá budoucnost z karet,” říká jeden z nejrespektovanějších brazilských umělců, zpěvák Gilberto Gil. Katoličtí svatí jsou v candomblé propojeni s africkými božstvy známými jako “orisha”. Tím nejmocnějším je Chango, symbol rovnováhy a spravedlnosti, jehož symbolizuje sekyra s ostřím na obě strany. Spřízněné náboženské směry najdeme i v dalších zemích, na Kubě je to santeria, na Haiti voodoo, a africkým temperamentem je silně ovlivněn i americký gospel. “Těmto stylům bychom mohli říkat ‘hudební náboženství’. I v candomblé je nejdůležitější složkou hudba, která pronikla do řady moderních brazilských stylů,” vysvětluje Gilberto Gil.

Další akce

Vstupenky na Kastrup Quartet Online předprodej

Pro novináře

Partneři