> <

Krar Collective

Etiopie / UK |

Etiopské kořeny prorůstající americkým jazzem a soulem až do londýnského undergroundu.

Jeden hlas a dva nástroje. Krar, kdysi lyra etiopských minstrelů, zní v elektrifikované verzi jako bluesová kytara. Zpěvačka čerpá nejen z tisíce let dlouhých tradic, ale i ze zlaté éry kapel z Addis Abeby spojujících etiopskou pentatoniku s americkým jazzem a soulem. Unikátním nástrojem jsou masivní bubny kebero. V Etiopii, která patří k nejstarším křesťanským zemím, se dodnes užívají v kostele, na rozdíl od Evropy, kde církevní autority bubny před staletími zakázaly. Vedoucí tria a hráč na krar, Temesgen Zeleke, byl studentem největšího etiopského hudebníka a zakladatele etiojazzu Mulatu Astatkeho. Trio patřilo k objevům koncertního projektu Africa Express, který řídí Damon Albarn. Krar Collective v nynější podobě vznikl v Londýně, kam se hudebníci vystěhovali po roce 2000, a kde se následně setkali se zpěvačkou Genet Assefa.

“Perfektní rovnováha mezi syrovými kořeny a sofistikovaností nových nápadů. Dokonalost bez akademického chladu, strhující soul a funk bez zbytečného balastu,” píše znalec africké hudby a objevitel skupiny Tinariwen, Andy Morgan. Etiopská hudba prožila svůj zlatý věk v posledních letech vlády císaře Haile Selassie před jeho svržením roku 1974. Pozdější stalinistická diktatura vyhnala hudebníky do exilu, což paradoxně pomohlo nejen zpopularizovat etiopskou hudbu ve světě, ale také vytvořilo silné etiopské komunity ve světových metropolích Anglie či Spojených států. V mezinárodním měřítku se tehdy prosadila zpěvačka Ester Aweke, někdy označovaná za “etiopskou Janis Joplin”. Právě na její odkaz navazuje zpěvačka a tanečnice Krar Collective, Genet Assefa. Oba další členové tria, Temesgen Zeleke i bubeník Grum Begashaw, hrávali společně na svatbách v Addis Abebě. Temesgenův krar je vybaven dvěma snímači i efekty, které zvuk nástroje rozšiřují o basové tóny.

Krar spolu s jednostrunnými houslemi masenqo též patří k výbavě etiopských minstrelů zvaných azmari. Protože v minulosti tito písničkáři-básníci vedle hudebního poslání též šířili zprávy a zastávali roli kronikářů, v době Mussoliniho vpádu do Etiopie se ocitli na seznamu osob určených k likvidaci. Přesto je tradice azmari dodnes živá, ve výletních restauracích stále vídáte hudebníky nabízející spontánní improvizované písně manželským či mileneckým párům.

Další akce

Vstupenky na Krar Collective Online předprodej

Pro novináře

Partneři