Koncert v sobotu 11. 9. The Young Gods Play In C & Innode je ZRUŠEN. V pátek 10. září se v MeetFactory v rámci oslav 31 let Rachotu představí: Etenesh Wassie, Dudu Tassa & The Kuwaitis a Pierre Bastien. Začátek koncertu v pátek od 19:30. Více informací o změnách níže.
LINE UP pátek 10. 9.
Pierre Bastien
Etenesh Wassie
Dudu Tassa & The Kuwaitis
LINE UP sobota 11. 9. — CELÝ SOBOTNÍ KONCERT JE ZRUŠEN!!!!
S politováním oznamujeme, že jsme se právě dozvěděli, že The Young Gods s programem In C nepřijedou (yyjádření The Young Gods najdete níže). Z tohoto důvodu jsme se rozhodli sobotní program úplně zrušit a narozeninová oslava proběhne pouze v pátek 10. září. Páteční program zůstává beze změny.
Innnode, kteří měli hrát v sobotu společně s The Young Gods, vystoupí na samostaném koncertě, o jehož termínu vás budeme informovat. O náhradním termínu pro The Young Gods bohužel zatím nemáme žádné informace.
VSTUPNÉ:
Na celou akci se prodávaly pouze dvoudenní vstupenky. Ti z vás, kteří chtějí vstupné vrátit, mohou uplatnit nárok na vrácení vstupného prostřednictvím předprodeje, kde byla vstupenka zakoupena (GoOut, MeetFactory) nejpozději do 30. 9. Pokud vstupenku nevrátíte v předprodeji, můžete jí použít na pátečním koncertě. Na místě budou v prodeji jednodenní vstupenky za 350,- Kč. Doporučujeme vstupenky vrátit v předprodeji a na místě si koupit novou. Na místě vám bohužel nevrátíme 200,- Kč z původní dvoudenní vstupenky.
Ještě jednou se vám omlouváme, vězte, že jsme se na sobotu těšili stejně jako vy. Prosíme vás, abyste nám zachovali přízeň v těchto ještě stále pro kulturu nelehkých dobách.
Rachot
VYJÁDŘENÍ THE YOUNG GODS:
“Dear music lovers,
we are sad to announce that we decided to cancel our show in Praha this coming saturday, due to concerns about Covid-19. Our home country, Switzerland, is back on the red zone for travel. Not all of us in the band are vaccinated. After pondering all the information we have received from official channels, the current conditions no longer guarantee safety and the ability to travel freely, without restrictions and quarantine between states. Dear audience, we sincerely regret this decision, especially since it is the 31st anniversary festival of Rachot Production which has been working and taking care of us for over 15 years. This pandemic is a real drag, we pray everyday for better days.”
///
“Milí milovníci hudby,
jsme smutní z toho, že jsme museli zrušit náš sobotní koncert v Praze kvůli okolnostem spojených s Covidem-19. Naše země, Švýcarsko, je zpět v rudé cestovní zóně, a ne všichni z nás jsou očkovaní. Z dostupných informací, které jsme obdrželi z oficiálních komunikačních kanálů vyplývá, že za současných podmínek není zaručena bezpečnost a volné cestování bez restrikcí a karantén mezi jednotlivými zeměmi. Drahé publikum, je nám líto tohoto rozhodnutí, zvláště protože se jedná o 31. narozeniny Rachotu, se kterým spolupracujeme a který se o nás stará už víc než 15 let. Tahle pandemie je hrůza, každý den se modlíme za lepší zítřky.”
The Young Gods Play In C – Hypnotická plavba.
The Youg Gods v Praze představí svou variaci známé sklady In C, jejímž autorem je americký skladatel Terry Riley. Skladba vznikla v roce 1964 a bývá označována za první minimalistickou kompozici. In C obsahuje celkem 53 krátkých částí, přičemž každá z nich může být opakována libovolněkrát. Podle Rileyových instrukcí musí být jednotlivé části hrány ve správném pořadí, avšak není nutné, aby byly hrány všechny. Skladba nemá pevně stanovenou délku, může trvat čtvrt hodiny, ale také několik hodin (Rileyho doporučení se pohybuje mezi 45 a 90 minutami). Skladba In C pro hudební historii znamenala průlom: je realizována bez dirigenta a záleží na rozhodnutí každého z interpretujících muzikantů, kdy se rozhodnout přejít do další části kompozice. Franz Treichler ke skladbě In C říká: “Po mnoha experimentech s In C, kdy jsme spolupracovali s tanečním souborem Alias, aranžovali s dechovým orchestrem o pětaosmdesáti členech anebo ve filmu Petropolis od Petera Mettlera, nyní skladbu představíme v rámci oslavy 31 let Rachotu ve formě základního power tria s využitím elektroniky i akustických nástrojů.“ Představení obvykle trvá 45 až 60 minut.
Více informací o skladbě In C
Dudu Tassa & The Kuwaitis – “Iraq’n’roll” Aneb židovský protějšek Rachida Tahy s kořeny v Bagdádu.
I když Dudu Tassa je v Izraeli hvězdou první velikosti, projekt The Kuwaitis se mainstreamu vymyká a navíc je vzrušující expedicí do arabského světa. Tassův dědeček Daoud Al-Kuwaity spolu se svým bratrem Salehem patřili k hudebním celebritám na dvoře iráckého krále Faisala a před 80 lety pomáhali budovat hudební vysílání v Bagdadu. K novému životu v současném Izraeli jejich hudbu vzkřísil o dvě generace mladší Dudu Tassa, který se dokonce naučil arabsky, aby písně mohl zpívat v originále. Rockové obsazení rozšířil o housle, cello a arabskou citeru qanun. Kritika píše: “Zní to jako kdyby Rachid Taha zapojil arabský pop chaabi do zesilovačů Led Zeppelin.” Při hlubším poslechu ale objevíte zásadní rozdíl. Tassa čerpá přímo ze zdroje a jeho hlas zdobí všechny ty úžasné ornamenty a jemné posuvy, typické pro země Východu. Na světové turné si Tassu jako předskokana vybrali Radiohead, společně zahájili festival Coachella a a českému publiku se Tassa & The Kuwaitis představili na Respect Festivalu a Colours Of Ostrava.
Etenesh Wassie – První dáma etiopského soulu s evropskými avantgardisty.
Zatímco Mulatu Astatke, tvůrce ethiojazzu, propojil místní kořeny s jazzovými harmoniemi, zpěvačka Etenesh Wassie vytváří hluboce expresivní styl s vazbami na západní avantgardu. Strhující kontrast ethiopského soulu s jemnými ornamenty kytary a kontrabasu. Mezi znalci africké hudby představuje Etiopie kultovní oblast. Zdejší styly se od zbytku kontinentu zásadně liší melodikou i nástroji. Díky strhujícímu kontrastu ethiopského soulu s jemnými ornamenty kytary a kontrabasu patřila k zásadním překvapením veletrhu Womex. Inspirace tu proudí oběma směry, kytara střídá freejazzové polohy s minimalistickými figurami, kontrabas hraný smyčcem evokuje etiopské housle massengo, klíčový nástroj nomádských trubadurů azmari, z jejichž improvizací zpěvačka vychází. Britský časopis Songlines dodává: “Tohle je hudba, která se bude určitě líbit Patti Smith a P. J. Harvey.”
Pierre Bastien – Vizionář inspirovaný Julesem Vernem i dadaisty, který nadchl Aphexe Twina.
Francouzský skladatel a stavitel unikátních nástrojů kombinuje mechanické roboty s živou, jazzově soulovou trubkou. Během padesát let trvající dráhy si vydobyl respekt u umělců tak zvučných jmen jako Robert Wyatt, Jaki Liebezeit a Aphex Twin. Co je dnes běžné pomocí elektroniky, realizoval Pierre Bastien mnohem dříve mechanickými postupy. Od “elektronických čarodějů” se liší i výsledkem: jeho performance jsou vizuálně fascinující, stroje postavené z dětských stavebnic vnášejí do procesu vlastní řád: “Někdy se vymknou kontrole, hrají po svém a lépe.” Bastienovy multidisciplinární koncerty leží na pomezí hudby, výtvarného umění i science fiction a okořeněné dadaismem.
Innode – Seismická kolize Radian a Alva Noto.
Hudba americko-rakouské trojice balancuje na ostré linii mezi elektronikou a lidským faktorem. Výsledek popisuje kritika jako rhythm & noise, přičemž elektronické i akustické prvky jsou uspořádány v precizních minimalistických blocích. Programovatelné bicí jsou provázány s akustickými bubny, výsledné rytmické vzorce vytvářejí živnou půdu pro divoce vybarvené zvukové textury, poskládané ze syrových tónů analogových syntezátorů. Do věčně proměnlivého procesu zasahuje lidská intuice i nevypočitatelnost. Sestava organicky navazuje na kultovní milníky nedávné historie. Rakouský syntezátorový hráč Stefan Németh byl spoluzakladatelem kapely Radian, od roku 2012 též řídí platformu Sonotope, která vydává jeho hudbu i spřízněné projekty. Dle odborníků je Innode “superskupina, která s chirurgickou přesností pokračuje v odkazu Krautrocku a vytváří seismickou kolizi Radian a Alva Noto.” Na rozdíl od Radianu se ale Innode pohybuje v temnějších zvukových rovinách.