Respect Festival, nejvýznamnější tuzemská celoroční přehlídka world music, bude zahájen už 13. května v Paláci Akropolis. Letošní ročník Respect Festivalu je věnován Karlu Schwarzenbergovi, tvůrcem vizuálu je František Skála. Sérii doprovodných festivalových koncertů odstartuje projekt Erwana Keravece, který představí rané skladby Philipa Glasse z roku 1969 v podání osmičlenného ansámblu skládajícího se ze skotských a bretaňských dud a bombard, a projekt finského klavíristy Aki Rissanena, který zahraje na unikátní nástroj Omniwerk. Respect Festival vyvrcholí 15. a 16. června dvoudenní Open Air přehlídkou na ostrově Štvanice, kam se po dlouholeté pauze vrací, další doprovodné koncerty budou následovat v průběhu roku.
8 Pipers for Philip Glass
Raná tvorba Philipa Glasse v provedení skotských a bretaňských dud
Rané skladby Philipa Glasse z roku 1969 v podání osmičlenného ansámblu skládajícího se ze skotských a bretaňských dud a bombard (šalmaji příbuzné píšťaly). Skladby Two Pages, Music in Fifths, Music in Contrary Motion a Music in Similar Motion napsal Philip Glass po své cestě po severní Africe a Indii, kde ho okouzlilyhutné barvy lokálních nástrojů. Autor projektu Erwan Keravec tak svým orginálním nastudováním skladby vrací do světa, který Glasse původně inspiroval.
Žánrově všestranný skladatel a hráč na velké skotské dudy Erwan Keravec z Bretaně se pohybuje na hranicích lidové hudby, klasické hudby, free jazzu, noisu a scénické hudby. Patří do stejné třídy nadžánrových improvizátorů jako jeho častí spoluhráči, renomovaný experimentální skladatel a vizionář Heiner Goebbels a švédský saxofonista Mats Gustafsson. Mezi jeho současné projekty patří také adaptace legendární skladby In C průkopníka amerického minimalismu Terryho Rileyho pro 20ti členný dudácký ansámbl.
Aki Rissanen: Omniwerk Impressions
Mimořádný klavírista s unikátním nástrojem Omniwerk
Omniwerk je unikátní nový nástroj, ve kterém finští stavitelé hudebních nástrojů Jukka Ollikka a Jonte Knif spojili dva historické klávesové nástroje – Geigenwerk (neboli Viola Organista, původně vynález Leonarda da Vinciho) a Lautenwerk (klávesová loutna barokní éry, oblíbený nástroj J. S. Bacha) do jednoho, nového nástroje. Výsledný Omniwerk má dva manuály – pro každý “werk” jeden – na které lze hrát současně. Pozoruhodná škála zvuků vzniká kombinací dvou manuálů a důmyslného systému pásů, díky které může nástroj znít podobně jako cembalo i jako smyčcový orchestr.
Finský klavírista Aki Rissanen má na svém kontě pět alb a velké úspěchy v soutěžích sólových klavíristů na Montreux Jazz Festivalu ve Švýcarsku a v soutěži La Defense ve Francii. Ačkoli původně vystudoval klasickou hudbu, vždy se zajímal o hudební improvizaci. Nové hudební kompozice Akiho Rissanena pro unikátní nástroj Omniwerk vychází ze dvou protikladů: starší, klasický zvuk připomínající barokní a renesanční éru se zde snoubí s minimalistickým vlivem a elektronickou abstrakcí. Tato kombinace dává Akimu jeho osobitý zvuk a identitu. Koncepčně přímo překypuje originalitou: akustické renesanční techno – madrigaly se potkávají s minimalismem, dalo by se říct. V rámci koncertu zazní i kompozice inspirované fragmenty melodií Leonarda da Vinciho, které si zapisoval na okraj svých skic.