respect-logo

pod záštitou Karla Schwarzenberga

Sobota 21. 6.
The Skatalites [Jamaica]
Gnawa Impulse [Morocco/Germany]
Amsterdam Klezmer Band [Holland]
Gnawa Halwa [Morocco]
Neděle 22. 6.
Achanak [India/England]
Poza [Ukraine/Holland]
Mahala Rai Banda [Romania]
 
Misto konání:
21 a 22. 6. od 15,00
Ostrov Štvanice PRAHA

Ceny vstupenek v předprodeji:
do 20. 5.

dvoudenní vstupenka: 380,-
vstupenka 21. 6.: 340,-
vstupenka 22. 6.: 210,-

od 20. 5.

dvoudenní vstupenka: 450,-
vstupenka 21. 6.: 380,-
vstupenka 22. 6.: 250,-

Předprodej:

Ticketpro
Ticketportál
English
POŘADATELÉ PARTNEŘI VIDEO PŘIPRAVUJEME ODKAZY KONTAKT

Mahala Rai Banda

Když se belgický hudebník a producent Michel Winter vydal roku 1990 do Rumunska, aby z venkovských romských hráčů sestavil profesionální kapelu Taraf de Haidouks, určitě netušil, že z jeho sněhové koule se později stane lavina. Návštěvníci Womadu a dalších festivalů tehdy poprvé slyšeli zcela neznámou hudbu z opačného konce Evropy - a mnozí z nich jí nadosmrti propadli. Zájem v cizině se ale do lokální situace romských muzikantů nijak nepromítl. I když Taraf de Haidouks vystupovali v luxusních sálech a na gigantických festivalech západního světa, jejich první koncert před rumunským publikem proběhl roku 2000 ve skromném prostředí malého bukurešťského divadla. Převážná část romské hudby tedy zůstala - navzdory popularitě několika vyvolených - i nadále uvnitř domovského ghetta. Nezdá se však, že by jí to ubralo na vitalitě. Naopak, bukurešťská muzikantská komunita vře novými myšlenkami, k cimbálu a houslím se připojuje rytmus tureckých bubínků darbuka, romská hudba vstřebává vlivy z Orientu, dochází k překvapivým spojením mezi hudbou venkovských kutálek a městských barů. Příkladem je poslední album venkovské dechovky Fanfare Ciocarlia, na němž hostuje zpěvák Dan Armeanca, označovaný za kmotra "orientálního popu."

Nejnovějším objevem této dynamické scény je Mahala Rai Banda, za níž stojí (podobně jako za Taraf de Haidouks či Kocani Orkestarem) Michel Winter z Bruselu a jeho agentura Divano. Skupina v současné době dokončuje své debutové album připravuje velké turné. Jak vznikl její název?

Mahala je označení pro místa, v nichž Romové tvoří většinovou část populace. V některých případech se jedná o menší romská města.

Rai je slovo užívané v arabštině, vypůjčené od romských kmenů, které putovaly přes Irán a usadili se ve Valašské nížině v Rumunsku. Patří k nim elitní kasta hudebníků zvaná lautari, kteří jsou považováni za romskou aristokracii. Termín rai označuje člověka, jehož znalosti a umění všichni ostatní respektují. (Název stejnojmenného alžírského stylu rai má jiný původ: pochází z povzbuzujícího výkřiku Ya Rai, kde rai znamená názor, mínění.)

Banda je orchestr složený z nejrůznějších nástrojů (housle, trubka, saxofon, cimbál, bicí, akordeon) které se v daném žánru užívají. Není to ani svatební dechovka (fanfare) ani vesnická kapela, i když může dle potřeby převzít jejich funkci. Tradiční hudba z venkova se prolíná s radikálně modernistickým stylem romské hudby z Bukurešti, orientální ornamentací, počítačovými rytmy i poněkud složitějšími rytmy z Balkánu a harmoniemi z Banátu, Moldavie, Bulharska, Srbska Albánie a Turecka.

Mahala Rai Banda kombinuje z generace na generaci předávané umění venkovských hudebníků lautari s úderností vojenských dechovek, v nichž starší členové skupiny původně hrávali.

Obrázky ke stažení:

  Mahala Rai Banda 1
126x84 mm
300 dpi
(912 K)
     
  Mahala Rai Banda 2
126x84 mm
300 dpi
(828 K)
     
  Mahala Rai Banda 3
98x73 mm
300 dpi
(504 K)

 

<< zpět