Tinariwen
"Když jsem je uslyšel poprvé, našel jsem hudbu, kterou jsem
hledal celý život," řekl Robert Plant o těchto elektrických kočovnících
ze Sahary. Loni v létě vystupovali v Glastonbury. Jejich album Amassakoul
bylo na 1. místě nejhranějších alb v Evropském žebříčku World Music
za rok 2004. Letos v lednu vyhráli "kytaroví básníci a souloví
rebelové" cenu BBC World Music za Afriku. "Vyrůstali v exilu,
školou jim byl konflikt, útočiště našli v undergroundu, kde získali
punc legendy. Tinariwen jsou kapela, jakou se generace západních rockových
skupin mohly stát leda ve svých snech." - The Guardian (Británie).
O Sahaře se říká, že cizince přitahuje prazvláštní silou: Paul Bowles,
americký novelista a hudební sběratel, jezdil od třicátých let čerpat
inspiraci do Maroka a jeho příkladu pak následoval spisovatel William
Burroughs, členové Rolling Stones, Jimi Hendrix i řada jazzmanů. Po svém
si mystický vliv Sahary vysvětluje kočovný národ Tuaregů: "Bůh stvořil
země plné vláhy proto, aby lidé měli kde žít, ale právě tak stvořil pouště,
aby tam lidé mohli poznat svoji duši."
"
Když přijdete na severoafrický trh a na chvíli zavřete oči, obklopí vás
kulisa plná svůdných vůní, lákavých a neznámých tónů. Čas jakoby se na
chvíli zastavil. Někde nad chaotickou směsicí hlasů zaslechnete kytaru,
přidá se hypnotický rytmus bicích, a přestože nerozumíte textu, máte
stejný pocit, jako když jste slyšeli poprvé blues: ty příběhy vyprávějí
jak o utrpení, tak o síle mu vzdorovat," líčí své zážitky německý
producent, který odjel do Afriky hledat kořeny hudby amerických černochů.
Právě z této hudební líhně pocházejí Tinariwen. Jejich učitelem
byl o generaci starší hudebník jménem Aziz, který výrazně ovlivnil také "malijského
bluesmana" Ali Farku Toureho. K nejživějším kontaktům mezi
kočujícími Tuaregy a malijskými černochy docházelo v okolí města Timbuktu,
které bylo po staletí křižovatkou saharských
karavan. Zánik kolonialismu v 60.letech znamenal ale pro kočovníky ze
Sahary spíše pohromu a Tuaregové se podobně jako řada jiných etnik stali
národem bez státního útvaru, jejich území bylo rozparcelováno mezi nově
vzniklé africké státy. Vzpoura Tuaregů roku 1963 byla krutě potlačena
a z mnoha kočovníků se tehdy stali vyhnanci. Nahrávky Tinariwen byly
zakázané v Mali i Alžíru, hudba totiž rebelům sloužila jako bojové signály.
Situace tehdy využil libyjský diktátor Kadaffí: "Rozumím
vašemu utrpení. Dám vám zbraně a vycvičím vás." Když ale muzikanti
dorazili do libyjských táborů, bylo jim jasné, že Kadaffí z nich chtěl
udělat
žoldnéře pro své vlastní války. Tinariwen desertovali, vrátili se do
Mali. Roku 1992 saharští rebelové uzavřeli mír s malijskou vládou, Tinariwen
se vynořili z undergroundu jako hrdinové a jejich písně získaly sílu
národní hymny.
"
Když jsem byl na Sahaře, zdálo se mi, že jsem v centru vesmíru. Ti muzikanti
znali - stejně jako já - blues, Boba Marleyho, Ali Farku Toureho," vypráví
o svém setkání Tinariwen kytarista Roberta Planta Justin Adams. Hudba
Tinariwen působí jako exotická krajina, která má překvapivě povědomé
rysy. Ostrý zvuk kytar připomíná rockové minimalisty, perkuse i zpěv
vytvářejí hypnotické napětí. Tinariwen vydali dvě alba a spolu s Robertem
Plantem byli hlavními hvězdami saharského Festivalu v poušti.
Tinariwen: Blues ze Země prázdnoty
'Blues Ali Farka Toureho radikalizované válkou a suchem' - tak mnozí vidí hudbu
skupiny Tinariwen. Její členové pocházejí z kmene kočovných Tuaregů, odvěkých
pouštních nomádů; hrdých a nespoutaných vůdců velbloudích karavan; respektovaných
vládců neohraničené Země prázdnoty - Azawadu, vysněného území Tuaregů, rozprostírající
se kdesi mezi Alžírem, Mali, Nigerem a Libyí.
Pouze 'vítr, hvězdy a vodu' uznávající Tuaregové byli v mnoha povstáních za
svůj Azawad doslova zmasakrováni a aby toho nebylo málo, v roce 1973 je z pouště
vyhnalo i strašlivé sucho. Tisíce mladých příslušníků kmene uteklo do Alžírska,
Mauretánie a Mali; hledali práci ve městech a část z nich neodolala lákání
libyjského vůdce Muamara Kaddafiho. V jeho uprchlických táborech se jim pak
dostalo zbraní i taktiky povstalecké rebelie, orámované namísto tradičních
písní novou hudbou: Bob Marley, marocký sufi Nass El Ghiwane a John Lennon
s Bobem Dylanem.
V jednom z takových táborů se okolo dvaaosmdesátého roku zrodila z šestice
mladých, hladových exulantů, skupina Tinariwen; nebo také Taghreft Tinariwen,
tedy Building Up Of Countries.
Středověké jednostrunné housle imzad a bubínky tinde sice nahradily skřípějící
elektrické kytary, nicméně naříkavé pouštní blues zůstalo. Tinariwen ho ovsem
přiostřili a učinili z něj hudbu 'exilu a boje'.
Hráli kde se dalo: na svatbách, pohřbech, tradičních slavnostech i manifestacích
a skrze špatně natočené kazetové nahrávky je brzy poslouchala celá jižní Sahara.
Tinariwen, milováni mládeží i bojovníky, představovali symbol nové doby. A
když pak na počátku 90. let explodovalo na hranicích Mali a Nigeru nové povstání,
Tinariwen s kalašnikovem na zádech vytvářeli jeho soundtrack.
Po šesti letech utrpení, kdy konečně přišel mír, stáhli se Tinariwen do západoafrického
Mali. Tam je našel anglický kytarista Justin Adams s francouzskou multikulturní
kapelou Lo'Jo.
Své první album The Radio Tisdas Sessions natáčeli Tinariwen předloni uprostřed
pouště v malijském městečku Kidalu. Místní rádio tu diky dodávkám elektrického
proudu vysílá pouze od sedmi večer do půlnoci a tehdy mohli spustit své blues
i Tinariwen. Pro Adamse nebylo prý problém zajistit mobilní studio, nicméně "bylo
by šílenstvím tenhle příběh přikrašlovat". V desítce skladeb zpívaných
v jazyce tamashek šesticí doplňuje, jak je v Zapadni Africe obvyklé, ječivý
ženský sbor; vše zní proto velmi syrově a naléhavě, koneckonců máme co do činění
s blues o bolesti, utrpení, exilu a identitě. A jak na obalu píše Andy Morgan, "blues
se vždycky rodilo z útlaku a Tinariwen jsou zde, aby vám sdělili důvod proč." V
současnosti se nové album Tinariwen Amassakoul (Wrase Records) drží již několik
měsíců na prvním místě evropského žebříčku world music a podle mnoha indicií
aspiruje na nejlepší nahrávku roku 2004. Koncerty této neobyčejné kapely zároveň
patří mezi nejmagičtější zážitky, se kterými se můžete na koncertních podiích
setkat. (Jiří Moravčík)
Internet:
www.rootsworld.com
www.eyefortalent.com
mali-music.com
www.triban-union.com
Hudební ukázky:
Amakassoul - mp3
Tessalit - mp3
Obrázky ke stažení:
 |
|
JPEG
145 x 95 mm
300 dpi
|
 |
|
JPEG
100 x 67 mm
300 dpi
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
JPEG
240 x 160 mm
300 dpi
|
 |
|
JPEG
240 x 160 mm
300 dpi
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
JPEG
100 x 70 mm
300 dpi
|
 |
|
JPEG
240 x 160 mm
300 dpi
|
<zpět>
|