Dagmar Andrtova / Susheela
Raman / Amadou et Mariam / |
BONGA, VĚČNÝ REBEL Z ANGOLYBonga si podobně jako Madonna či Bono vystačí s jedním jménem. Všude, kde se mluví portugalsky, se stal žijící legendou: ve své vlasti Angole, v Brazílii, na Kapverdských ostrovech, v Portugalsku a dokonce i ve Francii. Narodil se roku 1943 a když v 60. letech studoval v hlavním městě Angoly Luandě, začal veřejně vystupovat a skládat písničky, namířené proti portugalským kolonizátorům, což ho přivedlo do konfliktu s úřady a donutilo k emigraci. Bonga byl nadějným fotbalistou a atletem; když se přestěhoval do Lisabonu, stal se ještě pod svým původním jménem Barcelo de Carvalho mistrem Portugalska v běhu na 400 m. I v Portugalsku pokračoval v protikoloniálním odboji pod konspirativním jménem Bonga Kuenga - "ten kdo vše vidí a stále postupuje dopředu". Tajná policie tehdejší portugalské diktatury vypátrala, že běžec a Bonga jsou táž osoba a vydala na něj zatykač. Bonga znovu uprchnul, tentokrát do Rotterdamu, kde se sblížil s tamní velmi početnou kapverdskou komunitou. Rotterdamští Kapverďané pracující v místních docích a v pivovaru Heineken navštěvovali kapverdské restaurace a kluby, kde se samozřejmě hrála kapverdská hudba, která tehdy okouzlila i Bongu. Angola i Kapverdy sdílejí společnou minulost - obě země patřily do portugalské koloniální říše a dnes jsou součástí lusofonního (portugalsky mluvícího) světa. Není tedy divu, že Bonga natočil své první album Angola 72 s doprovodem kapverdských muzikantů. Souběžně tak získal posluchače v Angole i v Portugalsku a stal se jedním z prvních reprezentantů moderní africké hudby. Album Angola 72 bylo v době svého vzniku v Angole zakázané a když jej tam námořníci z Kapverdských ostrovů propašovali, šli do vězení. Ale stanice v okolních zemích desku vysílaly, Bongova hudba se stala soundtrackem revoluce. "Nejdůležitější lidé v Africe nejsou politici a diplomaté, ale muzikanti," říká Bonga. Při své poslední návštěvě roku 2004 v Luandě sebou vzal 5000 kusů svého nového alba a prodal je během jednoho dne, od 6 hodin stáli lidé ve frontě aby získali jeho CD s autogramem! Když Bonga vydal své druhé album Angola 74, portugalská diktatura se hroutila, Angola se blížila k nezávislosti a bohužel i k dlouhé občanské válce. Další, tanečně orientované desky natáčel Bonga rovněž v Evropě, ale v roce 2000 na albu Mulemba Xangola se vrátil ke kořenům. "Styl semba je hudební definicí Angoly, ale jeho vliv najdete i na Kapverdách a také v Brazílii, kde se stal základem samby," říká Bonga. Diskografie: Internet: Hudební ukázky - z alba Kaxexe (real player): Obrázky ke stažení:
|