Česko

ÁLOM

Pražská kapela Álom, která na sebe výrazně upozornila svým loňským vystoupením na hlavní scéně Respectu a od té doby pravidelně koncertuje doma i v zahraničí, na slibně se rozvíjející tuzemské romské scéně představuje zřetelný zlom: drsná škola, kterou Álom prošel při hraní po hospodách a na tancovačkách, je v ostrém protikladu vůči u nás zatím převládajícímu akademickému folklóru - a má daleko blíž k syrovému irskému folku anebo k průpravě starých bluesových mistrů. Ti své krušné začátky obvykle popisovali slovy "I was paying my dues", což podle Websterova slovníku znamená "vybudovat si respekt tvrdou prací, odříkáním anebo zkušeností." V repertoáru Álomu převládají romské lidové písně, které občas zpestří vložená sloka v češtině či text ze Slovenska. Členové kapely dobře vědí, kdy se sluší pravidla daná tradicí zachovat a kdy je naopak moudré je porušit: Álom se drží klasického „kavárenského" obsazení s cimbálem, violou, houslemi a basou, ale zvukem připomíná spíš garáž anebo vydařený večírek na pražské periferii. I když Álom hraje syrověji nežli mnohé čistokrevné romské kapely, jeho sestava je rasově smíšená. Romský živel tu reprezentuje primáš a zpívající houslista Vojta Lavička (který navíc hraje už druhý rok s Deep Sweden). "Gádžovskou" část Álomu tvoří violista Vašek Flégl, basista Marek Prchal a cimbálista Tomáš Kacler, který si přivydělává v Rožnově v palírně na alkohol. „Hostujícími" /tj. občasnými/ členy Álomu posilujícími romský živel jsou zpěvačka Simona Šenkiová a zpěvák a kytarista Milan „Bingač" Demeter. Pokud vám ostatní současné romské kapely připadaly příliš učesané, Álom vás zcela jistě uspokojí: nesnaží o vybroušená aranžmá ani o melodickou líbivost, ale hraje s jiskrou a s plným nasazením a na celé ploše svého dvaapadesátiminutového debutu se obejde bez jediné balady. Možná, že byste tu našli technické nepřesnosti, ale falešné emoce na albu rozhodně nejsou.

Z článku Petra Dorůžky pro časopis Rock & Pop 2/2000 (upraveno).
CD ÁLOM – ROMANI MUZIKA R-0020 Rachot/Behémót

Alom na sebe poprve upozornil na Ethnic & world music festivalu Respect 98 v Praze, kde vystoupil po boku věhlasných souborů jako Musafir, Fanfare Ciocarlia a další. Od té doby pravidelně koncertuje jak doma tak v zahraničí.

viz anotace v ročníku 1999