ÁLOM
Pražská kapela Álom, která na sebe výrazně upozornila svým
loňským vystoupením na hlavní scéně Respectu a od té doby pravidelně koncertuje
doma i v zahraničí, na slibně se rozvíjející tuzemské romské scéně představuje
zřetelný zlom: drsná škola, kterou Álom prošel při hraní po hospodách a na
tancovačkách, je v ostrém protikladu vůči u nás zatím převládajícímu akademickému
folklóru - a má daleko blíž k syrovému irskému folku anebo k průpravě starých
bluesových mistrů. Ti své krušné začátky obvykle popisovali slovy "I was paying
my dues", což podle Websterova slovníku znamená "vybudovat si respekt tvrdou
prací, odříkáním anebo zkušeností." V repertoáru Álomu převládají romské lidové
písně, které občas zpestří vložená sloka v češtině či text ze Slovenska. Členové
kapely dobře vědí, kdy se sluší pravidla daná tradicí zachovat a kdy je naopak
moudré je porušit: Álom se drží klasického „kavárenského" obsazení s cimbálem,
violou, houslemi a basou, ale zvukem připomíná spíš garáž anebo vydařený večírek
na pražské periferii. I když Álom hraje syrověji nežli mnohé čistokrevné romské
kapely, jeho sestava je rasově smíšená. Romský živel tu reprezentuje primáš
a zpívající houslista Vojta Lavička (který navíc hraje už druhý rok s Deep
Sweden). "Gádžovskou" část Álomu tvoří violista Vašek Flégl, basista Marek
Prchal a cimbálista Tomáš Kacler, který si přivydělává v Rožnově v palírně
na alkohol. „Hostujícími" /tj. občasnými/ členy Álomu posilujícími romský
živel jsou zpěvačka Simona Šenkiová a zpěvák a kytarista Milan „Bingač" Demeter.
Pokud vám ostatní současné romské kapely připadaly příliš učesané, Álom vás
zcela jistě uspokojí: nesnaží o vybroušená aranžmá ani o melodickou líbivost,
ale hraje s jiskrou a s plným nasazením a na celé ploše svého dvaapadesátiminutového
debutu se obejde bez jediné balady. Možná, že byste tu našli technické nepřesnosti,
ale falešné emoce na albu rozhodně nejsou.
Z článku Petra Dorůžky pro časopis Rock & Pop 2/2000 (upraveno).
CD ÁLOM – ROMANI MUZIKA R-0020 Rachot/Behémót
Alom na sebe poprve upozornil na Ethnic & world music festivalu Respect 98 v Praze, kde vystoupil po boku věhlasných souborů jako Musafir, Fanfare Ciocarlia a další. Od té doby pravidelně koncertuje jak doma tak v zahraničí.
viz anotace v ročníku 1999