Domů | Idea | Rešerše | Kapely | Partneři | ENGLISH
Hlavní pořadatelé

 


Hlavní téma

Kromě hudby, která je hlavní náplní RESPECTU, jsou součástí letošního projektu také výstavy a filmové projekce. V tomto roce poprvé Respect proběhne nejen v Praze, ale i v dalších pěti českých městech, kdy v průběhu dubna a května uvede koncerty skupin Álom a Ľudové hudby Julia „Šuko" Bartoša. Tyto výjezdy probíhají společně s filmovým festivalem „Jeden svět", který je věnován lidským právům a jehož pořadatelem je Společnost při ČT Člověk v tísni.

Hlavní téma Respectu 2000: Okolo Středozemního moře

Proč je pro nás tato oblast na počátku třetího tisíciletí aktuální? Právě v okolí Středozemního moře se zrodila velká monoteistická náboženství - judaismus, islám a křesťanství, stejně tak i moderní filosofie s kořeny ve starém Řecku a moderní republika se svými světskými a demokratickými principy. Po několik tisíciletí se národy na pobřeží Středozemní moře zapojovaly do kulturních a obchodních výměn, přijímaly náboženství a kulturu od dominantních skupin obyvatel, ale zároveň si zachovaly své původní kulturní odlišnosti.
Středozemí se stalo místem vzniku orientální a západní hudby. Hudba tak připomene dobu Zlaté sevilské a kordobské éry před inkvizicí, kdy katolíci, Židé a muslimové spolu žili v dokonalém souladu, a dokáže nám, že mnohé národy a kultury mají společného mnohem víc než by se zdálo na první pohled.

V hlavním programu Respect 2000 představíme:

Berbery, prastarý národ ze Severní Afriky, který si ač poarabštěn zachoval své původní hudební tradice, Kurdy, kteří roztroušeni od Anatólie po západní Asii, si stále ochraňují svou vlastní hudbu a kulturu, soubor Al Kindi z Alepu v Sýrii, města, které je díky své bohaté orální tradici všeobecně považováno za místo zrodu arabské hudby, společně s tančícími derviši z Damasu. Kočovný národ Romů, putující po celém Středozemí více než tisíciletí a hrající svou vlastní hudbu na původní nástroje představí tentokrát hudebníci z Egypta, Řecka a Turecka.

 


Hovořit k duši

Dvakrát už se Respekt pokusil přesvědčit, že není jen časopisem, že mu nejde jen o popis a komentování okolního světa, ale také o něco víc, o vytváření společenství, o to, aby se ti správní lidé potkali, nebo aby se potkali ti nesprávní a zjistili, že jsou správnější, než si mysleli.

Poprvé to bylo před dvěma lety, v červnu roku 96. V Richtrově vile Respekt připravil výstavu dvou galerií, jedna byla Nová síň a druhá MXM. Nešlo jen o to, aby se daly dohromady dvě různé skupiny a vytvořily jednu společnou věc, šlo taky o tu osamělou, krásnou vilu pod Hradem, kde se nekonečně vlekla restituce a jejíž interiér byl veřejnosti uzavřen. Výstava tehdy trvala čtyři týdny, lidé se dostali dovnitř, o vile se psalo a mluvilo a ledy se pohnuly. O nic víc ani nešlo.

Podruhé to bylo vlastně podobné. V listopadu 97, tedy ani ne před rokem, Respekt uspořádal týden hudby v Hlaholu.
A zase: do jednoho večera byly komponovány různé žánry zpěvů, co u sebe normálně není, se najednou setkalo a vznikl kontrast, a to všechno v secesním sále na nábřeží Vltavy, o kterém nikdo krom zasvěcených kunsthistoriků nic moc nevěděl - k naší škodě ovšem. Hlahol se dostal do povědomí lidí, ale také v jeden večer zpívaly dětské pěvecké sbory a potom Věra Bílá s Kale.
Dvakrát šlo o místo, o vilu, o sál, o spojení různého. Lidé z Respektu hledali, o čem by to mělo být potřetí, v letošním roce, protože nikdo z nich nepochyboval, že pokračovat by se mělo. Pak se obejvil Borek Holeček z Rachotu, který přišel s tím, že by chtěl udělat mezinárodní festival etnické hudby. Bylo to v době, kdy po tvrdých rasistických útocích začali Romové utíkat do ciziny, kdy dostali první azyly ve Velké Británii a v Kanadě a kdy si právem mohli myslet, že tu o ně nikdo nestojí. Tehdejší ministři jim říkali: stejně vás tam nevezmou, nemá to cenu, ale neřekli jim: my o vás stojíme, vy jste naši, neodcházejte. Když odejdete, budeme ochuzeni, ztratíme. To byl pro Borka Holečka důvod, aby byl první etnický festival věnován romské muzice. Protože tak se možná jedním kouskem odpovídá na pyšnou a „bílou“ otázku, co nám vlastně ti Romové mohou nabídnout: Romové jsou hudba. A jak říká francouzský režisér romského původu Tony Gatliff, jehož film Latcho drom bude na festivalu poprvé v České republice promítn: „Zvolil jsem hudbu, protože té se nedá oponovat. Hovoří k duši a rasismus vzniká, když se vztah mezi duší a každodenním životem naruší.“Potřetí tedy půjde o respektování v pravém slova smyslu. Už ne o věci, ale o lidi. O duši posluchačů se bude ucházet jako horká krev prýštící romská hudba - povětšinou ze vzdálených koutů.

Martin Fendrych (článek z přílohy RESPECT 98, týdeník Respekt


domu
idea
reserse
kapely
sponzori
festival e-mails: RESPECT - RACHOT, graphic design: MOWSHE, web conversion: HARPUNA

 

| 1998 | 1999 | 2000 | 2001 |