![]() |
|
Sobota,
15.6.2002 |
| Xistra |
| Cubanísimo |
| Alaap |
| Muzykanci |
| Zuco 103 |
|
Neděle,
16.6.2002 |
| Besh o´droM |
| Baul Bishwa + Senses |
| Mahmoud Jahan & Bushehr Ensemble |
| Ľudová hudba Júliusa "Šuko" Bartoša |
| misto: Louka za jízdárnou Pražského Hradu |
| vstupenky: 1 den 380 Kč, 2 dny 560 Kč |
| Předprodej: Ticketpro |
| jak se tam dostat: Vchod z Jelení ulice, tramvajová linka 22/23, parkování: Pohořelec, Prašný most |
|
| ||
| Alaap |
![]() | |
|
Zpěvák Channi Singh, "šedá eminence" asijského podzemí, založil skupinu Alaap před 25 lety. Po Transglobal Underground, Asian Dub Foundation a Fun>Da>Mental přijíždí do Prahy kapela, která jim vyšlapala cestu. Alaap je první skupinou, která spojila indickou trance music s elektronikou a vytvořila moderní bhangru. | ||
|
Co se stane, když se kultura z indického subkontinentu z ničeho nic ocitne jako izolovaný ostrov uprostřed velmi odlišné kultury západní, jejímž klíčovým hudebním nástroje je elektrická kytara? K něčemu takovému došlo v Anglii koncem 70. let, při zrodu hudebního stylu bhangra. Anglická hudba procházela v téže době revolucí zvanou punkrock, kterou vedly kapely jako Clash či Sex Pistols - a v indo-pakistánských komunitách na okraji Londýna či Birminghamu se tiše rodila hudba, která se od punkrocku lecčemus přiučila, ale jinak nabízela úplně jiné rytmy, barvy i příchutě. Počátky bhangry zůstaly nic
netušící britské veřejnosti dlouho utajeny. Kazety s novými skupinami se
totiž neprodávaly v hudebních megastorech, ale v drobných obchodech s
potravinami a smíšeným zbožím, ve čtvrtích obydlených indickými menšinami.
Díky tomu, že tato hudba scéna zůstala dlouho skrytá pod povrchem, se jí
někdy také říká asijský underground. Z této líhně vyšly v 90. letech
například skupiny Asian Dub Foundation a Fun>Da>Mental, producent
Talvin Singh, kytarista Nitin Sawhney. Skupinu založil v Southallu na západě Londýna roku 1977 zpěvák Channi Singh. Alaap hrál zpočátku lidovou hudbu z indického kraje Pandžáb a vystupoval na náboženských i rodinných oslavách. Hudebníci brzy přešli na elektrické nástroje, začali používat automatické bicí a klávesy. Na zrodu energické, elektrifikované bhangry má vliv i producent Alaapu Deepak Khazanchi. Roku 1979 debutovala skupina albem Teri Chunni de Sitare, o tři roky později vydala druhé album Dance with Alaap s mezinárodním hitem 'Bhabiye ni Bhabiye'. Channi Singh tehdy pronikl na indický trh a během 80. let uplatnil své nahrávky v řadě indických filmů. Během své pětadvacetileté dráhy vydal Alaap patnáct alb, získal tři zlaté desky, dvě platinové a pronikl do Guinnessovy knihy rekordů jako "bhangra band, který vydal nejvíc nahrávek". Roku 1997 reprezentoval indickou hudbu na festivalu v Rudolstadtu spolu se skupinami Fun>Da>nmendal a Musafir. | ||
|
Sestava | ||
| Diskografie: Clasicos al estilo de los 50s, Alvarez Music, 1998 | ||
|
| ||
| Homepage | ||