![]() |
Sobota,
15.6.02, 15h |
Xistra |
Cubanísimo |
Alaap |
Muzykanci |
Zuco 103 |
Neděle,
16.6.02, 15h |
Besh o´droM |
Baul Bishwa + Senses |
Mahmoud Jahan & Bushehr Ensemble |
Bartošovci |
misto konání: Louka za jízdárnou Pražského Hradu |
vstupenky: 1 den 380 Kč, 2 dny 560 Kč |
Předprodej: Ticketpro |
jak se tam dostat: Vchod z Jelení ulice, Zastávka tramvaje Jelení, linka 22/23, Parkování: Pohořelec, Prašný most |
RESPECT
2002: ETNICKÉ STYLY I WORLD MUSIC
SOUČASNOSTI |
Program letošního
Respectu je jazýčkem vah mezi oběma světy: tradicí a budoucností.
|
Minulé čtyři
ročníky festivalu představily pražskému publiku vířící derviše ze
Sýrie, venkovské romské kapely ze Slovenska i z Balkánu, hudbu kočovných
Tuaregů ze Sahary i protestní songy z Kurdistánu. V západní Evropě trvá
tradice obdobných festivalů o něco déle - průlomem byl první ročník
britského Womadu roku 1982. Zatím se kupodivu zdá, že lidové tradice mají
tužší kořínek, než předpovídali globalizační skeptici. |
Etnické směry
nacházejí cestu k publiku z jiných kultur, kdysi izolované hudební
styly začaly navzájem komunikovat. I když si multikulturní metropole
západní Evropy udržují svůj náskok před Prahou, jistý pohyb je zřetelný i
na tuzemských koncertech: lidé se učí vnímat kulturní odlišnost jako něco
samozřejmého. Že by se konečně prolomil led, hudební tradice přestaly být
muzeálním folklórem a proměnily se zpátky v nekonečně proměnlivý proces?
Možná ano, možná ne. Hudební styly dnes velmi snadno převlékají kůži - a
pokud uvidíte romského primáše na jednom podiu vedle DJe a jeho
elektronických hraček, může to být právě tak laciný efekt jako zcela
legitimní tvůrčí počin. |
V případě
maďarské skupiny Besh o'droM se ale jedná spíš o to druhé. Tato
kultovní festivalová kapela přiveze do Prahy zcela šokující kombinací
stylů z východní Evropy - a na romské kutálky z Balkánu navazuje obdobným
způsobem, jako kdysi Rolling Stones na hudbu černošských staříků z
bavlníkových plantáží. I když se jedná vlastně o "neznámou" kapelu, Besh
o'droM objeli úctyhodný kus světa a všude zanechali nesmazatelné
stopy. |
To ale neznamená, že hlavním receptem hudebního vývoje je dnes fuze či crossover. Program letošního Respectu se snaží být spíš jazýčkem vah na pomezí tradice a budoucnosti. I v tak nepřehledném terénu, jakým je world music, hraje klíčovou roli talent, dobrý cit a vkus, a také schopnost oslovit publikum. Tedy dary, které nelze nastudovat, naplánovat ani naprogramovat. Velmi přesně to pojmenoval jeden z letošních hostů festivalu, Bapi Das Baul z Indie: "Dávám přednost akustickým nástrojům. Věřím, že mají dost síly, aby vás přivedly k tanci - ale také k nim přidávám nástroje moderní. Teď se v hudbě odehrává spousta věcí, mnohé z nich se mi líbí, ale nerad bych, abychom si navykli na příliš agresivní a hrubé rytmy. Přál bych si, aby na mých koncertech diváci tančili též srdcem a aby je okouzlil nejen rytmus, ale také melodie, které vám pevně uvíznou v uchu a vy si je můžete zpívat ještě dlouho po koncertě." |
Click to view program in
English
|